"Begin met je doelgroep te bepalen" is een van de meest voorkomende openingszinnen van marketeers wereldwijd. En ze hebben gelijk wanneer ze daarmee met de deur in huis vallen. Als je niet precies weet naar wie je een boodschap moet richten, dan doe je eigenlijk maar wat bij de uitwerking van je campagne.Daarom een artikel over doelgroepbepaling. Wij zetten je op weg naar hoe je jouw doelgroep kunt vastleggen. Verder kijken we ook hoe je die kan bereiken.
Buyer persona’s opstellen: wie is je ideale klant?
De meest succesvolle bedrijven hebben vaak één ding gemeen. Ze weten precies naar wie ze hun marketingcommunicatie richten. Hun medewerkers in alle gelederen van het bedrijf kunnen in één adem zeggen wie de echte doelgroep van de organisatie is.Hoe spelen die bedrijven dat klaar? Ze hebben gedetailleerde buyer persona’s of “ijkpersonen” uitgewerkt die de ideale klanten van het bedrijf of een van de producten of diensten voorstellen. Het voordeel daarvan is dat ze een duidelijk beeld hebben van welke boodschappen de doelgroep het beste zullen aanspreken.Daarnaast zorgt het ook voor eenduidige communicatie, vanaf de prospectie tot de marketing, de sales en de service na verkoop.Een ander voordeel van een buyer persona? Je maakt je boodschap van mens tot mens in plaats van als bedrijf te communiceren naar een soort anonieme groep. Door iedereen te proberen aanspreken, zal je maar weinigen in het bijzonder overtuigen.Hoe maak je dan een buyer persona?Een ijkpersoon of buyer persona opstellen is eigenlijk letterlijk een soort CV maken van je ideale klant. Je zet liefst op één blad alle kenmerken, lifestyle en andere karakteristieken. Om je klant helemaal tot leven te brengen, zoek je er zelfs een foto van. Een aantal zaken die vaak in buyer persona’s terugkomen:
- Welk geslacht heeft de ijkpersoon?
- Wat is de leeftijd?
- School / werk?
- Welke studies of specifieke job in welke school of bedrijf?
- Wat is het maandelijks inkomen?
- Gezinssituatie of burgerlijke staat?
- Hobby’s en activiteiten?
- Levensstijl?
- Andere interesses?
- Ambities en drijfveren in het leven?
- Waarden en normen?
- Sterktes?
- Pijnpunten, angsten of frustraties?
- Mediagedrag?
- Op zoek naar welke oplossing?
- Etc.
Enfin, er is dus een hele waslijst aan doelgroepkenmerken die je kan meenemen in je buyer persona. Hoe gedetailleerder je gaat, hoe meer marketingopportuniteiten je ook zal zien om je potentiële doelgroep te benaderen.Door het mediagedrag in kaart te brengen, weet je wat de interessante marketingkanalen zijn, door werk / financiën te schetsen weet je welk product of dienst binnen het budget van de klant past. Door te kijken naar de pijnpunten bij de doelgroep kan je zien hoe jij deze oplost met jouw aanbod. En ga zo maar door.
Voorbeelden van onze buyer persona's
Alle informatie over je buyer persona kan je best visueel presenteren zodat alle stakeholders weten tot wie ze zich richten. Hier hebben we 4 voorbeelden van onze eigen Bataljon-ijkpersonen:
Onze tip: je doelgroep kan steeds specifieker
Wij komen vaak bij bedrijven en organisatie die ervan overtuigd zijn dat ze hun doelgroep wel kennen. We krijgen dan antwoorden in dit genre:
- "Wij richten ons op KMO-eigenaars"
- "Wij richten ons op reizigers"
- "Wij richten ons op laatstejaarsstudenten"
- etc.
Daar ligt net het probleem met doelgroepbepaling: het is nog te vaak niet specifiek genoeg. De visie is dan veelal dat de kansen op succes groter worden wanneer je ook een brede doelgroep neemt. Maar er is een belangrijk negatief gevolg: advertentiecampagnes beginnen hierdoor veel geld te kosten en gaan aan de andere kant minder return opleveren.Kiezen in je doelgroep is dus niet altijd verliezen. Integendeel, met een specifieke doelgroep ga je ook naar een specifiekere campagne, stijl, tone of voice en boodschap die écht overtuigend zijn.
Gebruik de kracht van data
Of het nu via je website, je mobiele app, je CRM-systeem of zelfs je facturatiesoftware gaat. De meeste bedrijven beschikken over tonnen data waarmee ze hun ideale klanten in kaart kunnen brengen. Toch zien we dat dit nog maar weinig gebeurt.Het bepalen van een doelgroep gebeurt op buikgevoel, nattevingerwerk of met een brainstorm van een aantal managers, maar is daarom niet onderbouwd. Check dus of dat buikgevoel wel klopt door inzichten te halen uit alle klantendata die beschikbaar is via verschillende bronnen.
Wat is de impact op je videocampagne?
Je ziet het al een beetje in onze eigen buyer persona's. Wij gaan bij onze doelgroep enerzijds na in welke context ze video nodig hebben en anderzijds op welke mediakanalen ze video's gaan bekijken.Daarnaast koppelen we dit ook aan info over hun levensstijl en persoonlijkheid om een beeld te krijgen van wanneer we iemand met een videoboodschap het beste en ook het meest aandachtig kunnen bereiken. Het spreekt bijvoorbeeld vanzelf dat een getrouwde vrouw van 34 jaar met 3 kinderen en een voltijdse job op totaal andere momenten tijd heeft en ook totaal ander mediagedrag vertoont dan een single man van 23 jaar die nog in zijn hogere studies zit. Daar dienen we dus rekening mee te houden om maximaal rendement uit een videocampagne te halen.
Op zoek naar de ideale doelgroep voor jouw videomarketing? Het Bataljon helpt je graag!
De doelgroepbepaling is een cruciaal onderdeel in al onze trajecten voor de videostrategie van onze klanten. Wij zetten je mee op weg naar de nodige inzichten en komen samen tot een gedetailleerde doelgroep waar we dan het creatieve luik van de videocampagne op kunnen baseren.Maak gerust een afspraak met onze digitale strateeg en laat ons werk maken van een doorgedreven videotraject op maat van jouw bedrijf of organisatie, maar vooral: op maat van je doelgroep!