"We hebben ooit al eens een bedrijfsfilm laten maken, maar de ROI was kleiner dan verwacht." 😕
Wanneer we deze uitspraak horen kunnen we niet anders dan dat oprecht jammer vinden. Want vaak is er net niet op het juiste nageltje geklopt om de kijker geïnteresseerd te houden en te laten overgaan tot conversie. In dit artikel halen we de fouten aan waarmee bedrijfsfilms het vaakst in de mist gaan en geven we tips over hoe je jouw bedrijfsfilm naar een hoger niveau tilt.
1. Teveel text-based informatie in beeld (al dan niet in animatie)
In een bedrijfsfilm wil je een totaalbeeld geven van je bedrijf en wil je dat de kijker na het zien van de video voldoende informatie heeft om een accuraat beeld te vormen van je bedrijfsactiviteit, -identiteit en waarden. Maar vaak heeft een overmaat aan tekst in je video net een averechts effect. Je moet ervan uitgaan dat de kijker al veel prikkels binnenkrijgt bij het zien van je video: ze zien de beelden en horen een voice-over. Voeg daar nog tekst aan toe die geen exacte herhaling is van wat de voice-over op dat moment zegt en je kijker verliest de aandacht.
Onze tip: Gebruik enkel tekst in beeld wanneer het echt noodzakelijk is voor de kijker om deze herhaling te krijgen. Zorg er ook voor dat de tekst in beeld en de voice-over overeenkomen om verwarring bij de kijker te vermijden.
Hoe het wel moet: Voor UAntwerpen maakten we een voorstellingsvideo die de identiteit van de school benadrukt: fast paced en met het welzijn van de studenten voorop. Om de video meer kracht bij te zetten en om relevante info te geven kozen we ervoor om text based visuals toe te voegen.
2. Te grappig willen zijn
Je wil dat jouw bedrijfsfilm opvalt, natuurlijk. En een goede manier om de aandacht van de kijker te trekken is humor integreren in je bedrijfsfilm. Humor is immers één van de oudste en meest gebruikte marketingtechnieken. Het werkt ontwapenend en zorgt ervoor dat de kijker meer openstaat voor de onderliggende marketingboodschap. Maar er is ook iets als té grappig willen zijn. De valkuil hier is dat je niet serieus genomen wordt en dus heel wat leads misloopt.
Onze tip: Zorg ervoor dat de humor die je inzet in je bedrijfsfilm voor 100 procent overeenkomt met je bedrijfsidentiteit en laat ook andere mensen binnen je bedrijf mee beoordelen of dit de juiste manier is om je bedrijf voor te stellen.
Hoe het wel moet: Past humor volledig in het straatje van je bedrijf? Speel dat dan uit. Voor Upper At Home ontwikkelden we een video die even grappig als ondeugend is. En laat dat net de sfeer zijn die Upper At Home ook wil uitstralen op hun zinnenprikkelende homeparties.
3. Onvoldoende voorbereiding
“Go with the flow” bestaat niet als het aankomt op de voorbereiding van je bedrijfsfilm. Voordat je overgaat naar de effectieve opnamedagen is het belangrijk om een goede voorbereiding te hebben van het verhaal dat je wilt vertellen. Wil je de CEO, klanten of medewerkers aan het woord laten? Zorg er dan altijd voor dat er een voorgesprek is geweest en dat deze personen perfect weten wat ze moeten zeggen. Een goede voorbereiding zorgt er ook voor dat je op de opnamedag zelf niet voor verrassingen komt te staan. Je wilt immers niet dat de cameraploeg nog moet wachten terwijl je je productiehal nog een afstofbeurt moet geven.
Onze tip: Plan een preproductiemeeting (PPM) in met het productiehuis en de personen van je bedrijf die bij de opnames aanwezig zullen zijn. Op een PPM worden alle belangrijke zaken van de opnamedag besproken: om welk uur zal de cameraploeg aanwezig zijn? Welke personen moeten stand-by zijn voor een interview? Op welke plekken in het bedrijf wordt er gefilmd? Etc.
Hoe het wel moet: Veel personages en nog meer locaties: voor Provincie Oost-Vlaanderen trokken we de hele streek rond om prachtige beelden te maken voor hun nieuwe bedrijfsfilm. Daarvoor was het belangrijk om goede afspraken te maken met de crew, acteurs en klant. Zo kan alles van een leien dakje lopen.
4. Teveel willen vertellen
Honey, kill your darlings. Het is onmogelijk om in een bedrijfsfilm van een paar minuten àlles te vertellen over jouw bedrijf. Een overload aan informatie kan ervoor zorgen dat je video ofwel heel erg langdradig wordt ofwel net heel erg gehaast aanvoelt. De kijker wil immers een eerste blik op je bedrijf werpen en nog niet overladen worden met alle details over de geschiedenis, het productieproces, de klanten, de medewerkers enzovoort.
Onze tip: Maak een onderscheid tussen de must haves en de nice to haves voor je bedrijfsfilm. Wat moet de kijker zeker weten en waarnaar kan die na het kijken nog informeren bij jullie. Een bedrijfsfilm is tevens een goede aanvulling op de tekst op de homepagina van je website. Bekijk welke informatie kan je tekstueel laten staan en welke giet je in videovorm?
Hoe het wel moet: Vzw Kinderkankerfonds steunt gezinnen die getroffen worden door de ziekte bij kinderen op enorm veel verschillende vlakken. Die wilden ze graag toelichten in een video. Om de video interessant en voldoende informatief te houden deden we samen met de klant een denkoefening van wat er absoluut moest gezegd worden en wat er eerder bijzaak is. Het resultaat is een vlotte animatievideo die ze als ondersteuning op hun website kunnen gebruiken.
5. Onrealistische verwachtingen
Een goede bedrijfsfilm is een investering. Daarom is het belangrijk om de scope van je budget te bespreken mee te nemen in de bespreking van het concept van je bedrijfsfilm. Voor elk budget zijn er mogelijkheden, maar een kleiner budget brengt ook beperkingen met zich mee.
Onze tip: Is je bedrijf nog niet klaar voor een grote investering? Bespreek dan met een productiehuis wat de mogelijkheden zijn voor een low-budget bedrijfsfilm, want die zijn zeker ook de moeite waard.
Hoe het wel moet: Een goed idee moet niet ingewikkeld zijn. Voor Itzu maakten we een speelse en vrolijke video waarbij we enkele acteurs voor een green screen zien spreken. Low budget hustle ten top!
6. Geen varianten laten maken van je corporate film
We vinden het altijd jammer als een bedrijfsfilm niet zijn volledige potentieel behaalt. Vaak is dat deels te wijten aan de verspreiding van de video, of het gebrek daaraan. Een goede bedrijfsfilm kan je multichannel inzetten, mits een paar aanpassingen.
Onze tip: Zoek uit op welke kanalen je doelgroep actief is en laat je bedrijfsfilm aanpassen aan die kanalen. Zo bereik je veel meer mensen dan wanneer je de video enkel op je eigen website inzet.
7. Je personeel niet inlichten
Mensen worden niet graag verrast met een cameraploeg. Zorg er dus voor dat je jouw mensen op voorhand inlicht dat er opnames zullen plaatsvinden. Zij kunnen zich dan voorbereiden of een seintje geven indien ze niet comfortabel zijn om gefilmd te worden.
Onze tip: Spreek op voorhand al enkele medewerkers aan met de vraag of zij in de video willen komen. Op deze manier heb je al een aantal vrijwilligers die in beeld willen komen wanneer er iets getoond moet worden.
Hoe het wel moet: Betrek je medewerkers in je video. Zij zijn immers de ideale ambassadeurs van je merk. Voor Smartphoto lieten we enkele medewerkers zelf vertellen waarom ze graag voor het bedrijf werken.
8. Te lang wachten om de essentie duidelijk te maken
Onze tip: Zorg ervoor dat je eindproduct of dienst al snel te zien is in de video. Op die manier weet de kijker onmiddellijk wat je bedrijf doet.
Om de kijker van de eerste keer mee te hebben in je verhaal is het belangrijk om de eerste drie seconden te laten tellen. Maak dus gebruik van een sterke teaser die de kijker intrigeert en motiveert om de video volledig uit te kijken. Een belangrijke nuance om hier mee te geven is dat je deze teaser best niet té lang laat aanslepen. De kijker wil immers ook wel weten waarnaar die aan het kijken is.
Hoe het wel moet: Straight to the point. In onze video voor Kadonation weet de kijker bijna onmiddellijk wat de dienst is die ze aanbieden.
Ook klaar om een videocampagne op te zetten? Let's talk!