By clicking “Accept”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

Patatten en employer branding? Het geheime recept van VDAB en CHANSAARS

Monday, September 23, 2024

Begeerlijk flaneren in de arbeidsmarkt met ambassadors als werkgevers. Employer branding is het proces waarbij een bedrijf zich als aantrekkelijke werkgever positioneert voor huidige én toekomstige medewerkers. 

In aflevering 9 van de Alles Komt Snor Show onthullen Joke Van Bommel van VDAB, en Jan Coemans en Marijn Buijs van CHANSAARS hoe je je bedrijf transformeert tot een magneet voor talent. En dat gaat om meer dan een latte macchiato machine en een vrijdagse frietkar. Alles over wat ervoor zorgt hoe je jouw geschikte kandidaat aantrekt en hoe ze blijven plakken als stroop aan een pannenkoek hier in de blog en podcast

Tip 1: Employer Branding begint bij je cultuur

Je bedrijf is niet zomaar een plek waar je werkt. Het is een community, een cultuur. Je employer branding begint bij wie je bent als organisatie. Het gaat niet enkel om de jaarlijkse frietjesdag of vrijdagmiddagborrels, maar om diepgaande waarden die je als bedrijf uitdraagt. Wat maakt jullie uniek? Wat is dat ene dat ervoor zorgt dat jouw werknemers ’s ochtends met plezier uit bed springen? Als jij je interne cultuur niet helder hebt, hoe kun je dat dan naar buiten communiceren?

Tip 2: Zoek niet naar de witte raaf, maar naar de creatieve toekan

We dromen allemaal van die ene perfecte kandidaat, de witte raaf. Maar in deze krappe arbeidsmarkt is het tijd om de witte raaf te laten vliegen. Zoals Joke zegt: "De witte raaf bestaat niet meer." Focus je op de creatieve toekan in plaats van te blijven zoeken naar die ene onbereikbare ideale kandidaat. Mensen kunnen leren, groeien, en zich aanpassen. Geef ze de kans om zichzelf te bewijzen in jouw bedrijf door hen te ondersteunen en op te leiden.

Tip 3: Zorg dat je boodschap authentiek en duurzaam is

Ludieke campagnes zoals het rondrijden van een bierwagen kunnen voor de nodige buzz zorgen, maar een campagne is slechts een laag. Wat écht blijft hangen, is hoe goed je verhaal intern en extern klopt. Als je employer branding niet strookt met de werkelijke cultuur van je bedrijf, ben je binnen no-time je nieuw aangetrokken talent kwijt. Zorg dus dat je boodschap niet alleen mooi verpakt is, maar ook diepgeworteld zit in de dagelijkse realiteit van je bedrijf.

Tip 4: Betrek je medewerkers bij je branding

Zij zijn je eerste ambassadeurs. Medewerkers die zich thuis voelen, zijn je sterkste troeven om jouw boodschap naar buiten te dragen. Als je medewerkers aan een toog zitten, moeten ze zonder aarzelen kunnen zeggen: “Bij ons wil je werken.” Geef hen de tools en het vertrouwen om de cultuur van binnenuit uit te dragen. Want uiteindelijk, wie kan beter vertellen hoe het is om bij jouw bedrijf te werken dan je eigen medewerkers?

Conclusie

Zoals Marijn mooi zei: "Als je je employer branding behandelt als een hete patat, eindig je in de puree." Dus neem je tijd, bouw aan je merk, en zorg ervoor dat zowel de binnenkant als de buitenkant van je bedrijf kloppen als een snor!

Meer insights over employer branding?

Luister de volledige podcast met Jan Coemans, Marijn Buijs (CHANSAARS) En Joke Van Bommel (VDAB) via de website, Spotify, Youtube of Vimeo

Vragen?

Schiet erop los! Contacteer ons, Jan Coemans, Marijn Buijs of Joke Van Bommel.