By clicking “Accept”, you agree to the failure of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

Firma 1000 in een dozijn. Waarom je geen cliché corporate film wil

Thursday, November 24, 2022

De bedrijfsfilm, het is dé ideale manier om je bedrijf voor te stellen en de kijker een sneak peek te geven in je werking, normen, waarden en doelen. Maar wat als je bedrijfsfilm alles, behalve dat toont? Het is een valkuil voor veel bedrijven die voor het eerst een bedrijfsfilm laten maken om te braaf te willen zijn. Ze willen wel een algemeen beeld tonen van hun bedrijf, maar zorgen er net voor dat de kijker na het kijken van de video nog minder weet dan ervoor.

Wat is de impact van een goede bedrijfsfilm?

Eerst en vooral maken we een deep dive in het waarom: Waarom zet je de eerste stap richting een bedrijfsfilm?

Een bedrijfsfilm creëert vertrouwen en merkbekendheid

De kern van je bedrijfsactiviteiten en -identiteit weergeven is geen makkelijke opdracht. Video maakt dit echter heel toegankelijk. In een bedrijfsfilm kan je relatief eenvoudig een gevoel of idee overbrengen, wat op zijn beurt de kans op nieuwe leads kan verhogen. Het zorgt dat klanten zich een duidelijker beeld kunnen vormen van je bedrijf. Hierdoor vergroot de geloofwaardigheid van je merk en zo ook het vertrouwen van je doelpubliek. De combinatie van een duidelijke boodschap en een gevoel, genereert meer awareness: meer mensen zullen bekend zijn met je bedrijf, wat je merkwaarde verhoogt en websitebezoek zal doen stijgen.

Een bedrijfsfilm is direct inzetbaar voor verschillende online kanalen

Een bedrijfsfilm kan je online op al je kanalen uitspelen. Op je website kan je bedrijfsfilm bijvoorbeeld teksten vergezellen en aangenamer maken om te lezen. Of denk er eens aan om je bedrijfsfilm ook uit te spelen over verschillende social media kanalen. Een ander voorbeeld is het onderhouden van klantenrelaties en verhogen van loyaliteit door de video in de nieuwsbrief via mail te versturen naar je klanten. Er zijn dus veel mogelijkheden voor videoverspreiding.

Word sneller gevonden via Google

Een goede bedrijfsfilm op de landingspage van je bedrijfswebsite zal ervoor zorgen dat mensen meer tijd besteden op je website. Deze tijd is een sterk signaal voor zoekmachines dat jouw website goede content heeft. De kans wordt dus veel groter dat je vooraan in de zoekresultaten zal verschijnen in Google wanneer je goede videocontent hebt.

Waarom je wilt opvallen

Als bedrijfsfilm kies je beter niet voor een video die je leads of klanten al 100 keer gezien hebben. Je wilt een video die opvalt en dus ook een blijvende indruk achterlaat bij de kijker. Zit je in een branche waar veel concurrentie is? Onderscheid jezelf van de concurrentie en zorg ervoor dat jij net dat stapje voor bent door via video de aandacht te trekken van mogelijk toekomstige klanten. Zet de unieke kanten van je bedrijf in de verf en kom origineel uit de hoek.

De meest voorkomende cliché's in bedrijfsfilms

Vooraleer we in de voorbeelden duiken is het belangrijk om te stellen dat deze cliché's niet slecht zijn om te integreren in je bedrijfsfilm. Een cliché is net een cliché om de simpele redenen dat ze populair zijn en gewoon werken. Wij gebruiken ze zelf ook bij tijd en stond met veel plezier in onze eigen videoproducties.

De over-the-top stem en dramatische muziek

Je kent hem wel: de intense, hele zware mannenstem die vol spanning je bedrijf introduceert. Persoonlijk horen wij deze stem liever op een film trailer. De stem heeft wel een voordeel: hij trekt onmiddellijk van de kijker en houdt de aandacht bij de video.

Onze tip: kies voor een stem die misschien niet meteen voor de hand ligt of die jouw bedrijf op een bepaalde manier typeert. Of kies ervoor om de video te vertellen vanuit een nieuw standpunt. Voor onze bedrijfsfilm voor DUCO vertelden we het verhaal via een kind dat opkijkt naar haar vader die bij DUCO werkt.

Niet-functionele dronebeelden

Maar al te vaak zien we in bedrijfsfilms dronebeelden van drukke straten of het rustige platteland om aan te tonen dat een bedrijf meegaat met de snelle stroming of net een kalme en betrouwbare partner is. Onze regel hierin luidt als volgt: Is het niet essentieel aan het verhaal of de identiteit van je bedrijf? Lose the drone-shots!

Onze tip: Wil je toch dronebeelden integreren in je bedrijfsfilm? Neem ons dan mee in je bedrijf. Gebruik de dronebeelden om de kijker vanuit de lucht je bedrijf te laten zien. Of laat eens een kleine race drone door je fabriek racen om het productieproces in kaart te brengen. Dit maakt je bedrijfsfilm al snel veel persoonlijker en unieker.

Productieve meeting-beelden

Je medewerkers zijn je grote trots. Dat je ze in beeld wilt brengen begrijpen we dan ook volledig! Maar wat als je een bedrijf hebt waarbij de meeste medewerkers een kantoorjob uitoefenen? Laat ze niet eindeloos vergaderen en plannen bespreken. Dat zorgt voor een vertraging in je video waardoor de kijker interesse kan verliezen.

Onze tip: jouw mensen zijn fantastisch! Breng ze dan ook op een fantastische manier in beeld. Neem ze mee naar een andere plek, weg van hun bureau en laat ze bijvoorbeeld interageren met het eindproduct. Of breng een verrassend element over de medewerkers in beeld dat de kijker initieel niet verwacht. Rubio koos ervoor om één van hun experten in beeld te brengen in interactie met hun producten. We creëerden een videoreeks waarin hij de producten voorstelt door ermee te werken in een informele sfeer.

Machine-porno

We snappen het: jullie hebben de mooiste, nieuwste, meest efficiënte apparatuur en willen daarmee uitpakken. Terecht! Maar enkel machines in werking tonen zonder dat de kijker een duidelijk beeld heeft van het product heeft weinig zin. De kijker wil meegenomen worden in het bedrijf en het productieproces, maar hoeft daarom niet elke stap te zien waardoor het eindproduct gaat.

Onze tip: vertel een verhaal over je product en laat de productie daar een onderdeel van zijn. De kijker zal willen blijven hangen om het eindproduct te zien en zal nog meer onder de indruk zijn van wat die machines allemaal kunnen.

Typische cyber visuals

De tech-sector is één van de moeilijkste om in beeld te brengen. Veel van hun activiteit gebeurt namelijk op computers en daar kan je moeilijk een camera in gaan duwen. Een veel voorkomende short cut die we dan zien in bedrijfsfilms is een donkere space met daarin neon blauwe visuals. Dit kan je bedrijfsfilm al snel erg onpersoonlijk maken.

Onze tip: Zorg er in je bedrijfsfilm zeker voor dat je het effect van het eindproduct op de klant, maar ook op de medewerkers in beeld brengt. Vertel persoonlijke verhalen en blijf weg van nietszeggende cybervisuals. ROOV is een mobiele applicatie die je financiën bijhoudt. In plaats van enkel de app en de werking te tonen, vertelden we een verhaal vanuit de ervaring van de gebruikers en in welke situaties die zou kunnen helpen.

Hoe moet je het wel doen?

We geven je graag nog enkele tips mee voor een originele bedrijfsfilm die altijd werkt.

Storytelling

Wanneer jouw bedrijf een duidelijk verhaal vertelt zal jouw klant zich hier graag mee identificeren en associëren. Het gaat niet enkel om wat je maakt maar ook wat je representeert. Goede storytelling is onlosmakend verbonden aan goede marketing en geeft je de tools om je te onderscheiden van concurrenten. Zoals we bij Het Bataljon stellen: ‘emotion is everything’, is dit ook in de bedrijfswereld niet anders. Vertel daarom jouw authentiek verhaal over echte mensen met echte emoties. Mensen vallen namelijk niet voor een mooie, gekuiste, abstracte voorstelling van een merk of bedrijf. Hoewel dat compleet irrationeel klinkt, kan je dat verklaren worden door het feit dat storytelling inspeelt op onze hormonen:

  • Enerzijds verhoogt een verhaal je dopamine gehalte, waardoor je meer gefocust en gemotiveerd wordt. Dit effect creëer je door spanning in je verhaal te steken en gebruik te maken van cliffhangers.
  • Daarnaast stijgt ook oxytocine waardoor men je sneller vertrouwd, sneller een band vormt met jou en vrijgeviger wordt. Dit hormoon stijgt wanneer je verhaal empathie opwekt bij de luisteraar.
  • Als laatste kan een verhaal invloed uitoefenen op je endorfinegehalte wanneer je de luisteraar doet lachen. Bij een humoristisch verhaal zal men meer ontspannen, creatief en gefocust worden.

Call to action

Uiteraard is het doel van je bedrijf dat je kan blijven groeien. Om klanten echt aan te zetten tot conversie is het belangrijk een goede call-to-action toe te voegen aan je bedrijfsfilm. Door een goede call-to-action in het bedrijfsfilmpje te verwerken, is de kans groot dat klanten en prospecten veel sneller overgaan tot het invullen van een contactaanvraag. Daarnaast zorgt een bedrijfsvideo op jouw pagina er ook voor dat klanten langer op jouw website blijven en dat ze daarom eerder geneigd zijn contact met je op te nemen.

Maak je bedrijfsfilm SEO proof

Zorg er voor dat je video's SEO-proof zodat mensen je video online ook vinden. Je video zal op deze manier ook meer verkeer naar je website of andere kanalen lokken. Hier enkele best practices:

  • Zorg ervoor dat je thumbnails de aandacht trekken. Het beeld moet aantrekkelijk genoeg zijn om de kijker ervan te overtuigen dat de video interessant is voor hen om te bekijken.
  • Gebruik de juiste keywords in de titel en beschrijving van de video. Zorg ervoor dat je keywords gebruikt waarnaar je doelgroep ook effectief zoekt en die relevant zijn voor de inhoud van de video.
  • Maak gebruik van tags bij het uploaden naar Youtube of Vimeo. Deze tags leiden nieuwe kijkers naar je video die hem anders niet zouden gevonden hebben.

Pas je bedrijfsfilm aan aan verschillende kanalen

We hebben online een gigantisch groot aanbod aan kanalen om video's te gaan verspreiden. Social media platformen, zoals Instagram, TikTok of Linkedin hanteren allemaal verschillende ideale formaten, eigen aan het platform. Het is dus slim om van je bedrijfsfilm varianten te maken die je op deze verschillende kanalen kunt inzetten. Wil je meer weten over slimme contentplanning? GA NAAR HET ARTIKEL OVER SLIMME CONTENT PLANNING

Ook klaar om een videocampagne op te zetten? Let's talk!