Waarom gratis creatieve ideeën geen onderdeel moeten zijn van het sales proces
The struggle is real voor creatieve agencies als het op pitchen aankomt. Een bedrijf stuurt een offertevraag uit en nodigt enkele geselecteerde agencies uit om deel te nemen aan een gratis pitch, een kans om de opdracht binnen te halen met een veelbelovend creatief concept. Als agency duik je in de diepste kronkels van je brein om het beste voorstel uit de kast te halen. Je bent natuurlijk enthousiast om met deze toekomstige klant samen te werken en je wil je kans niet missen. Helaas gebeurt het heel vaak dat er om tal van diverse redenen geen samenwerking komt. Er wordt voor een andere partij gekozen, het project gaat nog even de frigo in, het budget wordt naar een andere dienst geschoven en dergelijke. Alle energie en enthousiasme die in het voorstel gekropen zijn, is helaas voor niets geweest. En het toffe creatieve concept wordt dan maar gewoon op het schap gelegd “voor wanneer het ooit eens zou passen”. Op deze manier lijkt het “gratis creatieve voorstel” niet de beste manier om een opdracht binnen te halen, toch? Wij willen het anders aanpakken. Waarom en hoe lees je in dit artikel.
Creatief denkwerk is de investering waard.
Eén van de meest kostbare troeven van een agency is het creatieve denkwerk dat we genereren. We steken er veel tijd en energie in en zijn trots op wat we maken. We zorgen voor elke klant voor een uniek verhaal, positionering en creatieve invalshoek. Net daar zit onze sterkte. Vandaar kiezen wij ervoor om onze tijd te stoppen in partners die in onze manier van werken geloven. Om even een vergelijking te maken: Je gaat ook niet naar drie verschillende restaurants voor een gratis voorgerecht om te beslissen waar je vanavond wilt dineren?
Wij vervangen presentaties door conversaties.
Voordat je als bedrijf een langdurige (of gewoon “dure”) verbintenis aangaat met een creatieve partner is het belangrijk om eerst een vertrouwensband op te bouwen. Jij wilt weten dat het agency ervoor zal zorgen dat meer mensen de weg vinden naar je product of dienst. Het agency wil zeker zijn dat de energie die ze in jouw bedrijf stoppen gewaardeerd en beloond zal worden. De bedoeling is dat we samen een campagne op poten zetten die voor beide partners zijn vruchten zal afwerpen. Het creatief proces is namelijk geen eenrichtingsverkeer. Het is belangrijk dat we elkaar goed kennen en begrijpen en bepalen welk gezamenlijk doel we nastreven. Pas dan kan een agency een voorstel op maat opmaken. En zo’n voorstel, dat komt er niet overnight. Om kwalitatief te kunnen pitchen heeft een agency heel wat voorbereidingswerk. Mochten we dit voorbereidend denkwerk gratis aanbieden dan is het per definitie ook niets waard. Onze tijd gaat effectief naar klanten die een engagement aangaan, daardoor kunnen wij een uitstekende service leveren en blijven leveren.
Een strategisch voortraject.
Het Bataljon doet niet aan blind schrijven. We zorgen ervoor dat onze voorstellen onderbouwd en kwalitatief zijn. Daarvoor gaan we met onze partners een intake traject aan. Dat is een betaald parcours waarin we de strategie en het concept van de campagne in grove lijnen uitzetten. We luisteren naar wat jij wilt bereiken en bekijken welke communicatiestijl bij jou past. Misschien is een grote bedrijfsfilm op dit moment helemaal niet aan de orde voor jouw bedrijf en verken je op dit moment beter andere opties. Misschien komen we samen uit op een campagne die veel meer omvat dan enkel video. Heb je al intensief research gedaan naar de stem van jouw bedrijf? Top! Met die info kunnen we aan de slag voor een strategisch plan. Is dat nog niet gebeurd, gaan we samen met jou aan de slag om te bepalen wie jouw doelgroep is en hoe we hen het beste kunnen bereiken. We gaan op zoek naar een format en visuele stijl die duurzaam en on-brand zijn. Van daaruit gaan we aan de slag met het creatieve concept. Naast het format denken we ook al aan de verspreiding van de campagne. Onze digitale strateeg maakt een implementatieplan op om het maximale uit de campagne te halen. Een duurzame aanpak voor duurzame oplossingen.Staan daarna alle neuzen in dezelfde richting? Perfect! Op basis van dit plan kunnen we het project vorm geven en een gedetailleerd budget uitdokteren.
What's in it voor de bedrijven?
We starten vanuit een transparant en persoonlijk plan. Geen ideeën van het schap en geen valse beloftes. Wel een strategie en een concept op maat. Na het intake traject hebben we een duidelijk plan van hoe we willen samenwerken. Is het geen match en wil je toch geen verbintenis aangaan? No hard feelings. De keuze tot samenwerking is er nu eentje op basis van aanpak en vertrouwen en in plaats van losse ideeën. En dat is nu net de ideale relatie tussen klant en agency.