De kans is groot dat als je nu je Instagram zou openen, je één of twee influencers zou tegenkomen op je feed. Niet abnormaal, want ze zijn in getallen enorm gegroeid over de laatste jaren. Elke influencer heeft een eigen specialisering, tone of voice en follower base.
Heb je er zelf ook al over nagedacht om influencers in te zetten voor je eigen videomarketing campagne? Wij leggen uit waarom het de moeite kan lonen en hoe je eraan begint.
Geloofwaardigheid en autoriteit
Elke influencer is expert over een bepaald onderwerp en oefent invloed uit op volgers door hun opinie en kennis te delen. Omdat ze aanzien worden als expert in hun vak komen ze heel geloofwaardig over naar hun volgers. Ze hebben veel vat op een grote groep consumenten. Dat maakt van hen de ideale spokesperson voor een merk.
Voor de kijker komt deze vorm van marketing over als mond-op-mond reclame. Ze vertrouwen de influencer als één van hun peers. Wat ervoor zorgt dat ze zich meer openstellen om beïnvloed te worden.
Macro of Micro
Het verschil tussen macro en micro influencers ligt in de grootte van hun follower base. Macro influencers bereiken de grote massa en zijn doorgaans een jack of all traits. Dat wil zeggen dat zij merken kunnen vertegenwoordigen uit veel verschillende sectoren met een grote diversiteit aan doelgroepen. Micro influencers hebben een minder grote en vaak niche doelgroep. Zij zetten in op een bepaald thema en spreken enkel mensen aan met dezelfde interesse.
Niet voor elke campagne heb je de grootste en meest bekende influencers nodig. Soms is het beter om te werken met een groep micro influencers die een heel specifieke doelgroep als volgers hebben. Zeker als jouw doelgroep ook heel niche is.
voorbeeld: Game(L)over
VAD, het Vlaams expertisecentrum voor alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen lanceerde onlangs hun nieuwe platform Game(L)over. Dat is een platform waarop jongeren hun eigen gaming gewoontes in kaart kunnen brengen en zo kunnen checken of ze al dan niet gezond bezig zijn.
Om het platform te promoten bij jongeren maakten wij een videocampagne op met drie micro-influencers uit de Vlaamse gaming scene. Aangezien zij elk een niche groep binnen de gaming wereld kunnen aanspreken en dat net de doelgroep van het platform is, kunnen we garanderen dat de boodschap tot bij de juiste personen geraakt.
Cammpagnevideo voor VAD - Game(L)over
met in de hoofdrol Abdullah Waiss, pro Fifa gamer.
Is it a match?
Hou er bij het opstarten van een campagne altijd rekening mee dat een samenwerking met een influencer altijd maatwerk is. Het is heel belangrijk dat jouw merk en de idealen van de influencer voor 100% matchen.
Heb je vastgelegd wat je wilt vertellen en wie daar het ideale gezicht voor is? Top! Zorg zeker voor goede afspraken met de influencer in kwestie en have fun with it!