By clicking “Accept”, you agree to the failure of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.

Livestreamen van een event? Hoe gaat dat?

Wednesday, October 28, 2020

Hoewel de eerste live-uitzending ooit al dateert van de jaren 90, is het vandaag een fenomeen dat bij iedereen bekend in de oren klinkt. Het filmen en rechtstreeks uitzenden van een gebeurtenis waarna online bezoekers kunnen meevolgen is wat men een livestream noemt.

Het doel? Dat verschilt van onderwerp tot onderwerp. Hoe dan ook zal een event ondergedompeld worden in de reusachtige digitale wereld en opvallen is daar de boodschap!

Elke seconde een livestream

Op dit moment is er vast iemand die live aan het opnemen en uitzenden is. Denk maar aan EarthCam dat voortdurend in real time bekende plaatsen filmt en uitzendt.

Misschien zag je onlangs de bekende livestream van Fortnite waar een gigantisch aantal bezoekers fictief aanwezig is om de nieuwste update van het online videogame te volgen. Het zijn beiden voorbeelden van digital events waar wij aan kunnen deelnemen in een virtuele wereld.

Toch zijn niet alle digitale momenten voor ons bereikbaar, want ook seminaries,  interne meetings of een bedrijfspresentatie tijdens een beurs worden live gestreamd.

Online kan je oneindig veel live-uitzendingen vinden (de ene al wat beter dan de andere) met steeds een uniek doel: meer volgers krijgen, online producten verkopen, storytelling opbouwen, … Een succesvolle livestream helpt je jouw doel te halen!

Waarvoor zet je livestreaming in?

Een productlancering, theatervoorstelling, masterclass, webinar, ceremonie, … Het zijn allemaal events en vanaf je deze online uitzendt, wordt het een digitaal evenement.

Live streamen kent dus geen limieten. Je kan eender wat laten filmen en uitzenden, zolang het interessant genoeg is voor je kijkers. Je wilt tenslotte dat jouw bezoekers blijven en interesse kweken voor jouw content.

Uiteraard kan je nu meteen op die live knop drukken op jouw telefoon, maar dan ben je steeds beperkt in je opties. Het uitbesteden is dus een slimme keuze bij het inzetten van livestreaming.

Een video agency ontwikkelt opties en dat maakt het aantrekkelijker voor jouw viewers.

Waarom online in plaats van offline?

Jouw content bereikt veel meer mensen wanneer het online staat dan offline. In een zaal zit je normaal met een beperking qua aantal bezoekers, dat heb je digitaal niet. Een succesvolle live-uitzending is ook een luxe voor je kijkers. Ze kunnen het eender waar kijken en kunnen gebruik maken van allerlei leuke features.

Elke viewer zit op de eerste rij. Ze kijken naar een beeldscherm en jij hebt de touwtjes in handen! Jij geeft door welke content in beeld komt en dat creëert kansen.

Zet je een sponsor eens graag in de kijker? Presenteer je even graag wat de planning is? Wil je de bezoekers aanzetten tot het volgen van je sociale media? Een duidelijke communicatie van wat in beeld moet zorgt ervoor dat jij als organisator een zorg minder hebt.

De livestream is voorbij? Perfect, want nu heb je een reeks aan beelden die je liet opnemen waar je online alle kanten mee uit kan. De perfecte promo voor jouw verhaal, product, evenement, ...

Studies tonen aan dat een virtueel event meer dan 80% van de kijkers kan overhalen om al dan niet deel te nemen aan een volgend event.  Het motiveert je gewenste kijker en werkt dus echt.

Hoe we te werk gaan

1. De eerste stappen

Je wilt iets organiseren en daarmee duiken in de digitale wereld door het live uit te zenden. Je contacteert ons, en dan? 

We spreken samen af en luisteren goed waar je naartoe wilt. Op basis daarvan maken we samen een draaiboek op en gaan het we het event gaan plannen. Een goede voorbereiding is namelijk alles voor een geslaagd event. We delen onze ideeën en wat we kunnen betekenen. Je maakt beslissingen en we geven je op basis daarvan mee wat we nodig hebben, wat het kost en hoe het allemaal in zijn werking gaat. 

Het voordeel is dat we jou kunnen helpen bij de keuze van een geschikte locatie, een host en het format. In een studio? Binnenin het bedrijf? Een speciale locatie? Iemand die het event aan elkaar praat? Kies je voor een talkshow of een seminarie? We ondersteunen je graag. 

We kiezen ook samen een platform voor jouw event (waar de livestream online doorgaat). Een exclusieve tool waar we ook interactief zijn met jouw kijkers? Een beschermde website met louter beeld voor zij die een ticket hebben? Een stream op jouw sociale media? We adviseren je hierin en maken samen een beslissing. 

2. Preproductie 

Met al die informatie gaan we aan de slag. We stellen een uitgebreide planning op wat er nog moet gebeuren en hoe het zal verlopen. We zetten alles op punt zodat de dag van de livestream zo goed mogelijk verloopt en het voor iedereen duidelijk is wat er te gebeuren staat.

3. De livestream

De dag van jouw productlancering, theatervoorstelling, ceremonie, … komen we langs met een team en een heleboel materiaal. Wat we al zeker nodig hebben? Elektriciteit en een stevige internetverbinding.

De planning en onze ervaring zorgt ervoor dat we alles in no-time kunnen klaarzetten. Eventueel kunnen we de technische set-up en doorloop ook een dag op voorhand doen. Op die manier leef je met een gerust gemoed naar jouw event toe. 

Wat kan je zoal toevoegen aan je livestream?

Multicam

Om jouw event nog professioneler en dynamischer te maken, werken wij via een multicam opstelling. Er wordt dus gefilmd met verschillende camera’s vanuit verschillende perspectieven.

Hiermee maken we live een montage. Het houdt de aandacht van de kijker wanneer er afwisseling is in beeld en zorgt voor een immens levendig gevoel. Bij het gebruik van multi camera maak je van een kijker een belever. Multicam is iets dat we eigenlijk al heel gewoon zijn. Kijk maar naar alle sportwedstrijden, talkshows of spelprogramma’s die je op televisie ziet.

Case: Studio Guga

Wij van Het Bataljon houden van het gebruik van multi camera. Zo filmden we het optreden van Guga Baúl ‘ONGEHOORD’ met een multicam set-up. Met een fantastisch publiek deden we een live-captatie van de show. Een voorstelling die je steeds opnieuw kan beleven alsof je er die avond zelf bij was.

https://youtu.be/Jb4KgKWRNLk

We zorgen ervoor dat alle beelden opgeslagen worden zodat er achteraf nog herwerkingen gedaan kunnen worden of extra video content kan aangemaakt worden.

Aan de hand van een live-regisseur beslissen we dan welk beeld van welke camera er live op het de feed komt van de kijker. Met onze technische materialen zorgen we voor een vlotte, levendige en vooral kwaliteitsvolle livestream.

De multi view die wij als video agency te zien krijgen zie je in het voorbeeld hieronder. We krijgen een overzicht en beslissen welk beeld er wanneer live gaat.  

Multicam en livestreamen is dus een slimme, maar vooral visuele keuze die een waslijst aan voordelen biedt. 

Live Green screen

Deze term klinkt je misschien wel bekend in de oren. Het is letterlijk een groen scherm waar we de kleur groen vervangen door een foto of video. Zo zorgen we voor een levendige, professionele achtergrond die volledig binnen het verhaal van je live event past.

Het gigantische voordeel? Je kan er alle kanten mee uit! Jouw logo in de achtergrond of van een lege saaie zaal een mooi ingeklede studio maken? Dat kan!

Je bent vast niet de enige die de vraag stelt: waarom groen? De kleur chroma groen wordt steeds gebruikt omdat het een kleur is die uniek is. Eigenlijk kan je bijvoorbeeld ook van een blauw scherm een mooie achtergrond maken, maar dan heb je het risico dat blauwe kledij of blauwe ogen mee vervangen worden.

Er wordt dus gekozen voor groen omdat er een kleine kans is dat er nog zo’n groene aspecten aanwezig zijn die mogelijks mengen met de virtuele achtergrond.

Wil je het verschil eens zien? Kijk dan even naar deze video waar je bekende films voor en na het green screen ziet.

In het weerbericht worden ook voortdurend green screens gebruikt. Soms zorgt dat wel voor grappige taferelen zoals het voorbeeld hieronder. 

Custom graphics 

De huisstijl van jouw bedrijf of event kan je laten toevoegen aan jouw live event. We zorgen ervoor dat jouw kleuren, lettertypes, logo, … in beeld komen tijdens het event. Je dompelt jouw kijkers zo echt in jouw wereld en creëert de stijl en sfeer die je de kijker wil geven.

Kijk even naar onderstaand voorbeeld waar er in het begin de kleuren en iconen in beeld komen. Deze live opname van een dj-set werd opgenomen met een kader die MNM gebruikt als kleur voor hun branding. Ook het logo is steeds in de hoek zichtbaar. 

Tijdens het event kunnen er ook reacties op het scherm verschijnen om interactief te zijn met je kijker. Dit ook in de huisstijl van jouw bedrijf/merk.

Hoeveel kost een livestream?

Wat kost nu zo’n livestream? Wat betaal jij als organisator om jouw evenement te laten live streamen? Dat verschilt van case tot case. Je zal voor een eenmalige workshop vanzelfsprekend minder betalen dan een driedaagse B2B-beurs waar er non-stop live presentaties worden gegeven.

Alles hangt af van de duur van jouw event, de gewenste grafische elementen, het aantal camera’s, de benodigde mensen en nog veel meer. 

Durf ons gewoon even te vragen wat het voor jou zou kosten, dan weet je meteen in welke richting het budget moet gaan. Let's talk!

Live dankzij Het Bataljon

Het doel kan dan misschien wel steeds verschillen, toch is er een rode draad tijdens het event: jouw boodschap overbrengen. Daarbij heb je hulp nodig, want onderschat een livestream zeker niet.

Een duidelijke planning, materialen, software, hardware, … Het is een slechts een greep uit alle zaken waar er rekening mee moet worden gehouden tijdens de productie van een livestream. Van kleinere set-ups tot grote producties en van een talkshow, een webinar tot een grootschaliger event.

Als je de boodschap op een doeltreffende manier wilt versturen en verspreiden, helpen we je graag verder. En het voordeel is dat we dit op eender welke locatie kunnen laten doorgaan. Wil je dit graag in de studio doen, binnen jullie bedrijf op een externe locatie? Alles kan! Alles wat wij nodig hebben is een internetconnectie en elektriciteit. 

Zoveel meer

Een promofilm ontwikkelen en uitzenden tijdens je livestream? Een animatiefilm om jouw werknemers in goede banen te leiden? Of een webinar opzetten? Een streepje muziek tijdens het wachten van jouw live-uitzending? Of zelfs een reportage of sketch om wat luchtigheid te brengen? Dat valt allemaal te combineren! 

Ben je op zoek naar een partner voor jouw livestream?

Het Bataljon luistert graag naar het project dat je voor ogen hebt. Neem gerust contact met ons op om jouw plannen uit de doeken te doen en we kijken graag of er een samenwerking mogelijk is voor jouw video.

Benieuwd om te ontdekken hoe videomarketing jouw bedrijf kan helpen? Let’s talk!